Google strammer grebet om HTTP
Online sikkerhed har større fokus end nogensinde før. Og Google gør alt for at sikre, at brugerne kun har positive oplevelser.
HTTPS er sikker – HTTP er ikke sikker
Simpelt fortalt er HTTP en usikker internet-forbindelse, hvor uvedkommende personer har mulighed for at tappe ind i datatransporten og stjæle personoplysninger. Modsat HTTPS som er en sikker forbindelse, hvor data er krypteret i forsendelsen.
Google ændrer taktik
Fra oktober 2018 viser Google ikke længere grønne hængelåse i Chrome browseren som bevis for, at man er havnet på en sikker hjemmeside. Hvorfor? … Fordi Google har udmeldt at HTTPS (og dermed høj sikkerhed) bør være standard på ALLE hjemmesider.
I stedet for sætter Google spotlight på de hjemmesider der kun har HTTP. Disse vil blive hængt ud og tydeligt være markeret med “Ikke sikker”.
Hvordan påvirker det dine besøgende?
- En “Ikke sikker” markering vækker jo ikke ligefrem tillid hos dine besøgende. I takt med at flere og flere hjemmesider overgår til HTTPS, vil markeringen derfor få betydning for hvor mange besøgende der tør klikke sig videre på din hjemmeside – og især om de tør indtaste deres oplysninger i fx kontaktformular og nyhedsbrevtilmelding.
- Googles ændring påvirker også de algoritmer, der afgør hvilken placering din hjemmeside har i søgeresultaterne.
Fordele med HTTPS
Med HTTPS på din hjemmeside viser du omverdenen, at du lever op til både dine kunders og Googles forventninger om høj datasikkerhed – i tråd med andre GDPR tiltag.
Udover en bedre beskyttelse af kundedata, vil du også opleve en bedre placering i søgeresultater, idet Google foretrækker at vise de sikre HTTPS-hjemmesider.
Du kan få HTTPS på 2 måder
1) Fra HTTP til HTTPS
- HTTPS (navneændring af alle filer og tilknytning af SSL sikkerhedscertifikat)
- Justering i opsætning hos bl.a. Google Analytics og Google Search Console
- Upload af nyt sitemap til Google Search Console
Prisen er 1.975 kr. + 520 kr. for 2-årig SSL sikkerhedscertifikat.
(Alle priser er ex moms og gældende frem til 31/12-2018).
2) HTTPS inkl. stor GDPR pakke
- HTTPS (navneændring af alle filer og tilknytning af SSL sikkerhedscertifikat)
Justering i opsætning hos bl.a. Google Analytics og Google Search Console - Upload af nyt sitemap til Google Search Console
- 2-faktor login (ekstra sikkerhedsforanstaltning)
- Cookie-funktion
- Beskrivelse af Cookie-politik
- Beskrivelse af Persondatapolitik
- Samtykke-erklæring
Prisen er 3.975 kr. + 520 kr. for 2-årig SSL sikkerhedscertifikat.
(Alle priser er ex. moms og gældende frem til 31/12-2018).
Se mere om vilkår her:
GDPR tiltag inklusiv HTTPS
Det er en fordel at færdiggøre HTTPS inden årsskiftet … Fordi der i 2019 bliver fokus på endnu en sikkerhedsforanstaltning, nemlig “Kryptering af alle mails med persondata”, når en ny EU-lov træder i kraft allerede 1/1-2019 … og den hører du mere om i næste nyhedsbrev.