Søg … og du skal finde !
Når det gælder søgninger på nettet er vi brugere forventningsfulde. 75% når aldrig længere end den første sides søgeresultater. Og hos Google klikker hele 35% på et af de 3 første søgeresultater … Men hvordan arbejder søgemaskinerne?
Hvor mange hjemmesider findes der?
Når man leder efter specifik information på internettet, så er det afgørende at de ca. 2,5 milliarder websider på verdensplan er kategoriseret optimalt. Dette sørger avanceret søgemaskiner for.
Ca. 83% af alle internetbrugere (globalt set) anvender søgemaskiner – og de indtastede ord kaldes søgeord.
Er vi tillidsfulde eller bare dovne?
De fleste brugere har fuld tillid til søgemaskinernes resultater og forventer at den helt rigtige information bliver placeret øverst i søgeresultaterne … Eller også er de bare dovne og ikke orker at bladre gennem utallige søgeresultater.
Statistikken viser, at 75% af brugerne aldrig når længere end til den første sides søgeresultater. Og det på trods af at søgeordet meget vel kan have skabt tusindvis af søgesider.
Hvor mange søgemaskiner findes der?
Der findes i dag ca. 40 søgemaskiner på verdensplan, hvor de første startede i 1993. Og tilsammen eksekverer de over 100 milliarder søgninger hver måned.
Hvordan arbejder søgemaskinerne?
Søgemaskinernes arbejde foregår ved at ”spiders” kravler rundt på alle links og aflæser forbindelserne (deraf navnet ”World Wide Web” eller “spindelvæv”).
Selve indholdet på hjemmesiderne bliver samtidig analyseret med udgangspunkt i anvendte søgeord og på baggrund af søgemaskinernes algoritmer.
Derefter får siderne tildelt en rangorden og bliver indekseret, således at alverdens hjemmesider til sidst fremstår med forskellige sideplaceringer i søgeresultaterne.
Hvad betyder en top-placering?
Når Google anvendes som søgemaskine er det 35% af brugerne, der klikker på et af de 3 første søgeresultater på den allerførste side.
Des højere placering i søgeresultater … des bedre trafik skabes på hjemmesiden … og jo større omsætning i sidste ende.
En placering i toppen af søgemaskinernes resultater er yderst vigtig for en hjemmeside-ejer … Man får sjældent glæde af en placering på side 3 eller derunder.
Google arbejder med 200+ algoritmer
Hos Google findes der mere end 200 algoritmer vedr. hjemmesiders søgeord, links og kvalitetsniveau.
Dette sker for at kunne identificere de søgeresultater, som Google mener er mest relevant for brugerne og som præsentere på under ½ sekund.
Søgemaskinernes algoritmer ændres løbende og hjemmesider skifter derfor jævnligt placering. Google laver f.eks. omkring 350-450 årlige algoritme-ændringer, så i princippet taler vi om daglige ændringer.
Dette er dog sjældent noget som brugerne lægger mærke til. Hvorimod det som hjemmeside-ejer kan have store konsekvenser.
Søgemaskinernes konstante ændring af algoritmer … skaber derfor behov for konstant fokus på SEO.