Hvad skriver andre om din virksomhed?
Det handler om DIT omdømme …
Du har sikkert allerede sørget for gode anbefalinger af dig og din virksomhed, som du stolt viser på din hjemmeside.
Og hvis ikke … så skynd dig at få dine nuværende kunder til at skrive nogle linjer om deres oplevelse, så du fremstår mere troværdig og tillidsvækkende.
Andres meninger tæller
Vi er efterhånden vant til på Facebook at spørge hele omgangskredsen til råds …
Jeg læser tit på Facebook: “Er der nogen der kan anbefale en god massør” eller ” Er der nogen der kender en zoneterapeut?” eller “Hvilken revisor bruger I?”
Vi oplever en særlig samhørighed med vores ONLINE VENNER, som gør at deres meninger og anbefalinger opfattes som ekstra valide … Derfor er det vigtigt, at vise andres meninger om din virksomhed på din egen hjemmeside.
Hvem er dine bedste sælgere ?
Dine nuværende kunder er dine ambassadører – og bliver som regel dine bedste “sælgere” til at skaffe nye kunder.
For hvem kan sælgen varen bedre end kunder, der allerede har oplevet effekten af dine ydelser?
Jo måske dig selv, vil du nok mene … men du er bare ikke lige så troværdig og overbevisende, som kunder der allerede HAR været gennem møllen og betalt for dine ydelser.
Gode råd om REFERENCER
- Medtag kun positive referencer på hjemmesiden.
- Gør reference-teksten brugervenlig (ret stavefejl, komma-fejl, forkort sætninger og reducer lange udtalelser til en rimelig længde).
- Angiv så vidt muligt den fulde identitet (fornavn og efternavn, måske alder og måske jobfunktion) … Alder og jobfunktion kan være relevant for nogle typer af serviceydelser.
- Undgå anonymitet. Desværre har anonyme udtalelser ikke den store effekt på hjemmesiden … tværtimod … fordi de minder om noget man selv har skrevet.
- Tilføj et billede af kunden (hvis du får lov), så opnår du både blikfang på dine referencer – og udtalelserne fremstår samtidig meget mere troværdige.
Hvad med negativ omtale?
Du er heldig, hvis du kun omgiver dig med tilfredse kunder.
Men hvad gør du med en negativ kunde-udtalelse? Ja, den bringer du selvfølgelig ikke på hjemmesiden.
Men negative kunde-udtalelser kan sagtens forekomme andre online steder, hvor du ikke på samme måde kan styre offentliggørelsen.
- Negativ feedback på FACEBOOK skal du besvare hurtigst muligt og kommentere i en høflig og diplomatisk tone. Hvis vedkommende fortsætter med at angribe og kritisere, skal du fortsat bevare tålmodigheden og rede trådene ud, så godt du kan på Facebook – alternativt kontakte vedkommende telefonisk inden Facebook-tråden ender helt galt. Og skulle det ske, at tråden løber helt af sporet og du ikke længere kan styre slagets gang, kan du overveje at udelukke og slette vedkommendes kommentarer på din Facebook-side. Du kan dog risikere at ende med badwill fra andre følgere som har fulgt med i tråden.
- Undersøg om nogen har omtalt din virksomhed på TRUSTPILOT. Du kan sagtens slå din virksomhed op på Trustpilot, selvom du måske ikke har en profil derinde. Og skulle det ske at der dukker en kommentar op (positiv eller negativ), så bør du selvfølgelig oprette en Trustpilot-profil og høfligt skrive et modsvar og kommentere.
- Undersøg i andre faglige og online netværk/fora om der eventuelt i deres chat-funktioner pludselig dukker dit firmanavn op.
- Sidst men ikke mindst … Har du prøvet af google din egen virksomhed? … Du bliver sikkert overrasket over hvor mange steder du finder din virksomhed nævnt. Gennemgå hver og en – og vurdér om du skal reagere på nogle af disse online afsendere.
Hold øje med dit online omdømme
- Undersøg hvad andre skriver om netop DIN virksomhed (på Trustpilot, Google, Facebook og andre sociale medier)
- Sørg for at vise 8-12 forskellige referencer på hjemmesiden, som bredt dækker din målgruppe.