Generelt
Generelt
- Teknisk serviceaftale tilbydes i 3 forskellige pakker til privatpersoner, virksomheder, organisationer eller foreninger. Indholdet i pakkerne fremgår på siden med Teknisk serviceaftale – og kan ændres uden forudgående varsel.
- Ved indgåelse af Vedligeholdelsesaftale og/eller ved betaling til WEBstationen accepterer Kunden nærværende “Vilkår for teknisk serviceaftale”.
- WEBstationen ApS forbeholder sig retten til at opdatere og/eller ændre nærværende “Vilkår for teknisk serviceaftale” uden forudgående varsel.
Kundens ansvar
Kundens ansvar
- Kunden har bemyndigelse til at indgå aftaler på vegne af sin virksomhed, organisation eller forening.
- Kunden bemyndiger WEBstationen til at udføre vedligeholdelsesopgaver på Kundens website i det omfang det er beskrevet i den valgte Vedligeholdelsespakke.
- Kunden bemyndiger ligeledes WEBstationen til at have skriveadgang til alle mapper og filer på websitet samt tilladelse til at installere nødvendige funktioner (plugins) til vedligeholdelse og sikkerhedshåndtering.
- Kunden accepterer at overholde betalingsbetingelserne jvf. afsnit om “Fakturering & Betaling”.
Adgangsforhold
Adgangsforhold
- Det er til enhver tid Kundens ansvar at holde WEBstationen informeret og opdateret hvis følgende ændres:
- Webserveren hvorpå websitet er placeret
- Adgangsoplysninger til fil-server (FTP)
- Adgangsoplysninger til databasen (MySQL)
- Adgangsoplysninger til WordPress kontrolpanel (med administrator-rettigheder)
- Efter aftalens indgåelse er det udelukkende WEBstationen, der har administratoradgang til WordPress – med mindre andet specifikt aftales.
Hosting
Webhosting
- Webhosting er ikke inkluderet i den tekniske serviceaftale.
- Kunden er velkommen til at benytte egen valgte webhosting – dog anbefales SIMPLY, da WEBstationen har gode erfaringer med dette webhotel gennem mange år.
- Kunden bevarer ejerskab og kontrol af egen webhosting.
- Hvis Kunden anvender One.com som webhotel, vil en Teknisk serviceaftale være betinget af et skifte til SIMPLY, fordi One.com ikke spiller optimalt sammen med vores overvågningssystemer.
- Udgift og eventuel assistance i forbindelse med Kundens skift af webhotel, er ikke inkluderet i den tekniske serviceaftale, men prissættes særskilt.
Omfattede tema og plugins
Omfattede skabelon og funktioner
OMFATTEDE SKABELON (TEMA)
- Ved påbegyndelse af Teknisk serviceaftale registreres Kundens aktive skabelon (tema) som værende omfattet og supporteret af aftalen. Herudover vil ét af WordPress egne temaer, af sikkerhedsmæssige årsager, også være omfattet af aftalen.
- Den aktive skabelon (tema) skal kunne opdateres via WordPress kontrolpanel for at være omfattet af aftalen. Skabeloner (temaer) som skal downloades fra tredjepart og manuelt opdateres er ikke dækket af aftalen.
- Kundens installation af nye skabeloner (temaer) eller skift til et andet aktivt tema, skal skriftligt godkendes af WEBstationen for at være omfattet af aftalen. Godkendelse sker ved forespørgsel til anette@webstationen.dk.
OMFATTEDE FUNKTIONER (PLUGINS)
- Ved påbegyndelse af Teknisk serviceaftale registreres Kundens samtlige funktioner (plugins) som værende omfattet og supporteret af aftalen.
- Installation af funktioner (plugins) foretaget af WEBstationen, efter påbegyndelse af Teknisk serviceaftale, vil automatisk være omfattet af aftalen.
- Installation af funktioner (plugins) foretaget af Kunden, efter påbegyndelse af Teknisk serviceaftale, vil ikke være omfattet af aftalen – med mindre WEBstationen skriftligt godkender disse. Godkendelse sker ved forespørgsel til anette@webstationen.dk.
Softwareopdateringer
Software-opdateringer
GENERELT
- Både skabelon (tema), funktioner (plugins) og selve WordPress opdateres jævnligt – enten for at lukke “sikkerhedshuller” eller for løbende at forbedre websitets funktionalitet.
MONITORERING
- WEBstationen sørger for opsætning af monitorering, som giver os besked, når der er nye opdateringer klar til at blive installeret på Kundens website.
SIKKERHEDMSÆSSIGE OPDATERINGER
- Opdatering af sikkerhedsmæssig karakter udføres snarest muligt og som udgangspunkt indenfor 48 timer. Dette er vores almindelige responstid, men er ikke en garanti.
ALMINDELIGE OPDATERINGER
- Opdateringer, som ikke er af sikkerhedsmæssig karakter, udføres som udgangspunkt indenfor 8 dage. Dette er vores almindelige responstid, men er ikke en garanti.
- WEBstationen kan til enhver tid vælge at afvente reaktioner og konsekvenser (fra andre website-ejere og andre webdesignere) på nye opdateringsversioner, herunder afvente fix af fundne fejl fra softwareudviklere før WEBstationen vælger at installere de pågældende opdateringer.
BACKUP FØR OPDATERINGER
- WEBstationen sørger altid for igangsætning af backup af Kundens website før opdateringer påbegyndes. Dermed er det muligt at nulstille opdateringen og gå tilbage til situationen før opdatering, såfremt noget skulle fejle undervejs i opdateringen.
FORBEHOLD FOR FORSINKELSE
- Der tages forbehold for forsinkelse af softwareopdateringer, der skyldes:
- Udeladelser eller mangelfuld information fra Kunden
- Nedbrud og/eller svigtende adgang til IT-systemer, herunder ødelæggelse og/eller skadet data af disse systemer
- Strømsvigt og/eller svigt i telekommunikation
- Lovindgreb
- Terror eller hærværk, uroligheder, oprør, sabotage, krig, naturkatastrofer, pandemier, computervirus eller hacking
- Strejke, boykot, lockout eller blokade – uanset konfliktens årsag
- Andre forhold og omstændigheder der er uden for WEBstationens kontrol
- WEBstationen fraskriver sig enhver form for ansvar over for tab hos Kunden som følge af forsinkelse i nogen del af WEBstationens opdateringer.
Backup
Backup
DAGLIG
- Der tages daglig backup af Kundens data, som uploades til cloud-løsning.
- Backup af Kundens data opbevares i cloud-løsning i 90 dage.
BACKUP FØR OPDATERINGER
- WEBstationen sørger altid for igangsætning af backup af Kundens website før opdateringer påbegyndes. Dermed er det muligt at nulstille opdateringen og gå tilbage til situationen før opdatering, såfremt noget skulle fejle undervejs i opdateringen.
ANSVARSBEGRÆNSNING
WEBstationen fraskriver sig enhver form for ansvar relateret til:
- Direkte og indirekte tab, herunder tab af data, driftstab og følgeskader af nedbrud, skade eller tab på Kundens webserver, da der er tale om tredjeparts udstyr – med mindre WEBstationen har handlet forsætligt til skade for Kunden eller groft uagtsomt.
- Direkte og indirekte tab, herunder tab af data, driftstab og følgeskader af nedbrud, skade eller tab i forbindelse med den valgte backup-service, da der er tale om tredjeparts værktøj – med mindre WEBstationen har handlet forsætligt til skade for Kunden eller groft uagtsomt.
Fejl i Opdateringer & Funktionalitet
Fejl i opdateringer og funktionalitet
GENERELT
Fejl kan konstateres på 4 måder:
- I forbindelse med udvikling af software kan der af og til forekomme direkte fejl og mangler i softwareudviklernes kode. Disse fejl påvirker isoleret set den respektive funktion (plugin), skabelon (tema) eller selve WordPress.
- Men fejl kan også forekomme på kundens website, når en ellers fejlfri softwareopdatering indirekte konflikter med andre funktioner på websitet eller på anden vis pludselig ikke spiller optimalt sammen med resten af websitet.
- Når en funktion (plugin) ikke opdateres mere, fx hvis softwareleverandøren har lukket sin virksomhed, eller hvis WordPress har fjernet funktionen fra deres platform https://wordpress.org, så opstår der hurtigt fejl i form af sikkerhedshuller der skal lukkes.
- Sidst men ikke mindst, kan fejl opstå som følge af computervirus eller hacking.
FEJL UNDER OPDATERINGER
- Hvis en opdatering af WordPress, funktioner (plugins) eller skabelon (tema) resulterer i fejl på Kundens website, vil WEBstationen straks gendanne til seneste version af WordPress, funktioner (plugins) eller skabelon (tema) før den mislykkede opdatering. Denne service er betinget af at genindlæsning fra backup er muligt direkte via funktioner på hjemmesiden. Hvis genindlæsning fra backup kun er muligt via webhotellets FTP server, vil anvendt tid blive faktureret til aktuel timesats.
- WEBstationen vedligeholder ikke tredjeparts funktioner (plugins), skabelon (temaer) eller selve WordPress – og kan derfor ikke drages til ansvar for opdateringer i koden fra tredjepart.
- Enhver fejl som måtte være forårsaget af tredjeparts funktioner (plugins), skabelon (tema) eller selve WordPress, vil derfor ikke blive rettet af WEBstationens, men skal håndteres af softwareudvikleren selv. I den forbindelse er der 2 muligheder:
- Kunden kan vælge at betale aktuel timepris til WEBstationen for at gå i dialog med softwareudvikleren om den konstateret fejl og anmode om rettelse og/eller ny opdateringsversion.
- Eller Kunden kan vælge (sammen med WEBstationen) at afvente en ny softwareopdatering fra udvikleren, som med tiden ofte selv finder og retter fejlen.
FEJL I FUNKTIONALITET
- WORDPRESS – WEBstationen kan ikke drages til ansvar for tab eller ændring af funktionalitet som følge af opdatering af selve WordPress, da det udelukkende er WordPress selv som vedligeholder deres eget produkt.
- SKABELON (TEMA)– WEBstationen kan ikke drages til ansvar for tab eller ændring af funktionalitet og/eller designmæssigt udseende som følge af opdatering af tredjepart skabelon (tema), da det udelukkende er softwareudviklerne selv som vedligeholder deres eget produkt.
- FUNKTIONER (PLUGINS) – WEBstationen kan ikke drages til ansvar for tab eller ændring af funktionalitet og/eller designmæssigt udseende som følge af opdatering af tredjepart funktioner (plugins), da det udelukkende er softwareudviklerne selv som vedligeholder deres eget produkt. Tilsvarende kan WEBstationen ikke drages til ansvar hvis softwareleverandøren ikke opdaterer en funktion (plugin) længere, således at der opstår sikkerhedshuller. Sådanne sikkerhedsbrist skal lukkes straks ved deaktivering af funktionen, hvorefter en ny funktion fra en anden softwareleverandør kan komme i spil. WEBstationen er behjælpelig med at finde, installere og opsætte alternative funktioner (plugins). En sådan assistance er ikke inkluderet i serviceaftalen, men aftales individuelt, hvis det skulle blive relevant.
FEJL SOM FØLGE AF COMPUTERVIRUS OG HACKING
- Evt. virus og hacking af kundens website vil påvirke både det visuelle design og de mange funktioner. Websitet vil fremstå mangelfuld og vil ikke kunne benyttes på normal vis.
- WEBstationen kan ikke drages til ansvar for computervirus og/eller hacking, men er behjælpelig med en genindlæsning af tidligere backup og dermed bringe websitet tilbage i en tilstand før virus og hacking. En sådan assistance er ikke inkluderet i serviceaftalen, men aftales individuelt, hvis det skulle blive relevant.
Kundens egne opdateringer og ændringer
Kundens egne opdateringer og ændringer
KUNDENS OPDATERINGER
- Enhver opdatering fra Kundens side af funktioner (plugins), skabelon (tema) eller WordPress vil ikke være omfattet af den tekniske serviceaftale. Fejl som følge heraf vil således heller ikke være omfattet.
KUNDENS ÆNDRINGER
- Hvis Kunden giver adgang for tredjepart til websitet eller til webhotellet, uanset arbejdets karakter og uden forudgående accept fra WEBstationen, sidestilles ethvert udført arbejde af tredjepart med Kundens egne opdateringer. Ændringer vil ikke være omfattet af den tekniske serviceaftale og fejl som følge heraf vil således heller ikke være omfattet.
FEJLLØSNING
- Enhver fejl opstået på websitet eller på webhotellet, på baggrund af Kundens eller tredjeparts udførte handling, kan WEBstationen tilbyde at fixe.
- Dette gælder eksempelvis at installere, af-installere eller opdatere funktioner (plugins), skabelon (tema) og selve WordPress eller på anden vis at genetablere websitet tilbage til en situation før fejlen opstod.
- Enhver medgået tid fra WEBstationen afregnes til aktuel timepris.
Support
Support
- 2 ud af 3 Vedligeholdelsespakker er inkluderet support-tid som anvendes til almindelige løbende supportopgaver – eksempelvis mindre designjusteringer, nye links, nye billeder, nye tekster m.v. på Kundens website eller assistance til nyhedsbreve og øvrig online marketing.
- Hvis Kundens supportbehov ikke kan dækkes af den månedlige support-tid kan Kunden tilkøbe ekstra tid til aktuel timesats.
- Support-tiden på henholdsvis 30 minutter og 60 minutter hver måned skal anvendes inden udgangen af de 6 måneders faktureringsperiode.
Faktura & Betaling
Faktura og Betaling
LØBENDE ABONNEMENT
- Teknisk serviceaftale fungerer som abonnement med 6 måneder ad gangen.
- Teknisk serviceaftale fornyes automatisk – med mindre Kunden skriftligt opsiger aftalen.
FAKTURERING
- Teknisk serviceaftale faktureres forud med 6 måneder (i februar og i august).
- Faktura linker til nærværende aftale: “Vilkår for teknisk serviceaftale” samt til siden “Teknisk serviceaftale” for priser og detaljer i de 3 mulige vedligeholdelsespakker.
- Priser kan ændres uden varsel.
BETALING
- Faktura vedr. Teknisk serviceaftale har en betalingsbetingelse på 8 dage.
- Betaling der ikke modtages rettidigt, tilskrives renter på 0,7% pr. påbegyndt måned samt et rykkergebyr på 100 kr. ex. moms.
INCASSO
- WEBstationen forbeholder sig retten til at overgive udestående kreditforhold til tredjeparts inkasso.
- I det tilfælde at WEBstationen pådrages juridiske gebyrer og andre omkostninger for at inkassere betaling, accepterer Kunden at refundere disse udgifter.
Persondata
Persondata
- Behandling af Kundens persondata sker i overensstemmelse med gældende Persondatalovgivning.
- Kundeoplysninger, herunder navn, adresse, email-adresse og telefonnummer indsamles, registreres og opbevares i WEBstationens kunderegister og økonomisystem.
- Adgangskoder, herunder adgang til Kundens FTP-server og MySQL-database samt eventuel adgang til eksempelvis Kundens Facebook, MailChimp, Youtube, Soundcloud og Google (My Business, Search Console, Analytics og Adwords) eller til andre systemer fra tredjepart, indsamles, registreres og opbevares i sikkert adgangskodesystem.
- Kunden er forpligtet til straks at meddele ændringer i tidligere angivet oplysninger. Manglende meddelelse om ændringer af kundeoplysninger og adgangskoder betragtes som misligholdelse af eksisterende aftale.
- For mere information omkring persondata henvises til WEBstationens generelle Persondatapolitik.
Fortrolighed
Fortrolighed
- Kunden og WEBstationen har pligt til at opretholde en gensidig fortrolighed med hensyn til virksomhedsinformationer, følsomme data og dokumenter m.v. som de hver især modtager fra hinanden – både inden den tekniske serviceaftale indgås, undervejs i den løbende tekniske serviceaftale og efter ophør af Teknisk serviceaftale.
Opsigelse
Opsigelse
OPSIGELSE FRA KUNDEN
- Opsigelse fra Kundens side skal ske med 14 dages varsel til den 1. i en måned.
- Opsigelse sker skriftligt ved at sende en email til anette@webstationen.dk.
- Eventuelle ubrugte forudfaktureret måneder refunderes til Kunden.
OPSIGELSE FRA WEBSTATIONEN
- Teknisk serviceaftale kan opsiges fra WEBstationens side med 30 dages varsel.
- Eventuelle overskydende måneder tilbagebetales til Kunden.
Tvister og uenigheder
Tvister og uenigheder
- Teknisk serviceaftale mellem Kunden og WEBStationen reguleres og fortolkes i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning.
- Eventuel tvist eller uenighed mellem Kunden og WEBstationen i forbindelse med aftalen, og som ikke kan afgøres mindeligt, afgøres af en kompetent domstol efter dansk ret.
Senest opdateret d. 11/1-2023
Vil du uddelegere hjemmesidens tekniske ansvar ?
Udfyld kontaktformular og du slipper for en masse teknisk bøvl